Okullar açıldıktan sonra
öğrenciler başta olmak üzere veliler ve okul yönetimlerinin en fazla üzerinde
durduğu konulardan biri de öğrencilerin okula devamsızlık yapmasıdır. Araştırmalar
erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha fazla devamsızlık yaptığını
göstermektedir. Bu durum gerekli tedbirlerin zamanında alınmaması veya
alınamaması halinde kronik bir duruma dönüşür ve öğrencilerin öğrenim hayatının
sonlanması ile neticelenebilir.
Eğitimciler, öğrencilerin
devamsızlıklarını aralıklı ve sürekli devamsızlık olmak üzere ikiye ayırırlar.
Bunlardan ilki, öğrencinin okullarına bazen gelip bazen gelmeme durumudur. İkincisi
ise öğrencinin hazır bulunuşluk düzeyi yeterli düzeyde olmasına rağmen, yani
okula gidecek her türlü imkân sağlanmış olmasına rağmen onun fiziksel, psikolojik ve toplumsal nedenlerden kaynaklanan ve
onların akademik başarısını olumsuz yönde
etkileyeceği düşünülen arzu edilmeyen bir öğrenci davranışı olarak
tanımlanmaktadır (Altınkurt 2008; Yılmaz 2011).
Yapılan araştırmalarda,
öğrencilerin devamsızlığının tek bir nedeni olmadığı ortaya koyulmuştur. Muhtemel
nedenler arasında toplum desteğinden
yoksun olma, destekleyici olmayan okul ortamı, aile yaşantısının düzgün
olmaması, ulaşım ve sağlık sorunları ile kişisel yetersizlikler öne
çıkmaktadır.
Devamsızlık yapan öğrencilerin
aile durumları incelendiğinde, genellikle babaların çalışması ve çocukların
eğitimiyle annelerin daha yakından ilgilenmek durumunda kalması, babaların annelerden
daha eğitimli olması, kardeşler arasında yoğun bir akademik rekabet bulunması
dikkati çekmekte ve gerekli bilinçlendirmenin olmaması halinde, bu durumun devamsızlık
sorununun çözümüne katkı sağlamadığı görülmektedir.
Öte yandan, öğrencilerin kendilerini başarısız görmeleri, sınavlardan
aldıkları notların düşük olması, okulu sevmemeleri, dersleri yapamayacaklarına
ilişkin inançları gibi nedenler onların kendilerini başarısız
hissetmelerine neden olmaktadır. Öğrencilerin derslerde başarısız olacakları
yönündeki yargıları, onların devamsızlık yapma ihtimalini artıran bir etkendir
(Kadı 2000). Devamsızlık yapan öğrenci, derste anlatılan konuları da
kaçıracağından, kaçırdığı konuları telafi etmek için ilave destek hizmetlerine
gereksinim duyacaktır. Bu ilave destek hizmetlerini alamayan öğrencilerin
akademik başarıları da düşecek, akademik başarıları düştükçe de okul ile olan
bağları zayıflayacak ve devamsızlık konusu zamanla bir kısır döngüye dönüşecektir.
Bu süreçte gerekli destek hizmetleri ve okul-aile-öğrenci işbirliği eksik
kalırsa, öğrencinin okuldan diploma alamadan ayrılması söz konusu
olabilecektir. Diploması olmayan bir kişinin meslek eğitimi yapması da mümkün
olamayacağından, bireylerin hayatın ilerleyen aşamalarında çalışma ve sosyal
güvenlik konularında da bir dizi sorunlarla karşılaşması kaçınılmaz olacaktır.
Öğrencilerin devamsızlık yapma
nedenlerine gelince, yapılan araştırmalarda öğrencilerin kişisel nedenler, ailevi nedenler ve arkadaş çevresinden kaynaklanan
nedenler olmak üzere üç ana konu üzerinde durduğu tespit edilmiştir
(Hoşgörür ve Polat 2015: 32).
Aile kaynaklı nedenler arasında ağırlıklı
olarak, öğrencinin büro temizliği vb.
görece olarak daha hafif olduğu bir işe gönderilerek aile bütçesine katkı
sağlamasının beklenmesi veya ailenin
küçük çocuğuna bakma, sığırtmaçlık yapma gibi aile içi dayanışma ile ailelerin mevsimlik işçi olarak farklı coğrafi
bölgelere göç etmesi gibi nedenler sayılabilir.
Öğrenci kaynaklı nedenler
arasında öğrencilerin okulu ve dersleri sevmemesi,
okulda çok zorlanması ve okulda
canlarının çok sıkılması ve okulun hiç de eğlenceli bir yer olmaması gibi
gerekçeler öne sürülmektedir. Bu durumda olan çocukların aileleri onların
devamsızlıklarına karşı çıksa bile, onların devamsızlık yapmaya devam ettikleri,
okula gitmemek için büyük bir direnç gösterdikleri görülmektedir. Öğrenci
kaynaklı sürekli devamsızlık nedenleri arasında, öğrencinin sağlık sorunları
yaşaması da görülmüştür ki bu durum çok yaygın değildir.
Araştırmalar, öğrencilerin eğitim
sistemi ve okul koşullarının olumsuzluğunun okulu terk etme nedenleri arasında önemli
bir yere sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca okula aidiyet hissi, ders dışı faaliyetler, okulun fiziksel koşulları,
öğretmen ve öğrenci ilişkileri çocukların okula devamlarının sağlanması
konusunda etkili olmaktadır.
Arkadaş çevresinden kaynaklanan
nedenlere gelince, öğrencilerin devamsız yapmayı alışkanlık haline getiren arkadaşlarına
uymaları ve okul dışındaki
etkinliklerin daha eğlenceli olduğunu düşünmeleri dikkat çekmektedir. Ayrıca
yapılan araştırmalar, öğrencilerin grup
dinamiğinin etkisiyle bir grup içine girebilmek, gruba ayak uydurmak ya da
grupta söz sahibi olmak için devamsızlık yapabildiklerini de göstermektedir
(Arkonaç 2001; Güney 2000; Kağıtçıbaşı 1998).
Okula devam etmeyen öğrencilere
gösterilen tepkiler ve tepkinin türü de önemlidir. Öğrencilerin sürekli devamsızlıkları
karşısında ailelerin gösterdiği tepki, ya
tepkisizlik ya da psikolojik tepkidir (kızma davranışı). Bazı aileler
çocuklarının okula devamsızlığını azaltmak için herhangi bir çaba göstermemektedir.
Bazı aileler çocuklarını sözlü olarak uyarırken, fiziksel şiddet
uygulamamaktadır.
Çocuğun devamsızlık yapmasına
tepki gösterilmemesi, yönlendirme yapılmaması, öğrencinin istenmeyen bu
davranışı pekiştirmesine neden olabileceği gibi, çocuğa psikolojik tepki (kızma
vd.) vermenin de davranışta geçici bir düzelme sağlamakla birlikte kalıcı bir
düzelme sağlamayacağı söylenebilir.
Okul yöneticilerinin gösterdiği
tepki ise öğrenci ile karşılıklı konuşma (iletişim), tepkisizlik veya
psikolojik tepki davranışı şeklinde olmaktadır. Öğretmenlerin tepkileri ise
farklı olmaktadır. Kimi branş öğretmenlerinin devamsızlık yapan öğrenciler ile
özel görüşmeler yapmasının dışında, öğretmenlerin ağırlıklı olarak devamsızlık
yapan öğrenciye tepki göstermediği, kendileriyle ilgilenmediği, herhangi bir
iletişime geçmediği ve devamsızlıklarının üzerinde durmadığı görülmektedir.
Sürekli devamsızlıkların önüne
geçilebilmesi için alan uzmanları tarafından bazı tedbirler önerilmektedir.
Öğrencilerle yapılan görüşmelerde
psikolojik nedenlerle okula gitmeyen öğrencilerin aile, okul ve alan uzmanı
işbirliğiyle çocuğa destek olması ve sorunların ortadan kaldırılmasına
çalışması, gerektiği hallerde profesyonel destek alınması gerekir. Profesyonel
destek ile aile danışmanlığı kurumu, psikolojik danışmanlık ve rehberlik
hizmetleri uzmanı ve çocuk ve ergen psikiyatra başvurulması gibi durumlar söz
konusu olabilir. Ayrıca çalışan öğrencilerin okula gitmelerine izin verilmesi, sürekli
devamsızlığın arkadaş ve okul çevrelerine bağlı olarak görülmesi halinde bu
çevrelerin değiştirilmesi, varsa sağlık sorunlarının çözülmesi gibi öneriler sayılabilir.
Öte yandan alan uzmanları aileyle ilgili olarak gözlenen sorunlar birinci
derecede önemli olduğundan, öncelikle aile içindeki sorunların çözülmesi
gerektiğine dikkat çekmektedir.
Yukarıdaki nedenlerin ortadan
kaldırılması ile okul devamsızlığının da ortadan kalkacağı düşünülmektedir.
KAYNAKÇA
Altınkurt, Y. (2008). “Öğrenci
Devamsızlıklarının Nedenleri ve Devamsızlığın Akademik Başarıya Olan Etkisi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler
Dergisi. Sayı: Sayı 20. 129-142.
Arkonaç, S. (2001). Sosyal Psikoloji. İstanbul: Alfa
Yayıncılık.
Güney, S. (2000). Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel
Yayıncılık.
Hoşgörür, Vural; Polat, Mustafa
(2015). Ortaokul Öğrencilerinin Okula Devamsızlık Nedenleri (Söke İlçesi
Örneği). MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi.
Cilt 2, Sayı 1, 25-42.
Kadı, Z. (2000). Adana ili merkezindeki ilköğretim okulu
öğrencilerinin sürekli devamsızlık nedenleri. Yayımlanmamış YL-Tezi, İnönü
Üniversitesi, Malatya.
Kağıtçıbaşı, Ç. (1998). Yeni İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye
Giriş. İstanbul: Evrim.
Yılmaz, Ç. (2011). Öğrenci
Devamsızlıklarının Nedenleri ve Bunu Giderme Yolları. Eğitişim Dergisi. Sayı:
29. Ocak 2011. URL: http://www.egitisim.gen.tr/site/arsiv/65-29/563-ogrenci-devamsizliginin-nedenleri.html
(son erişim: 22.10.2015).
Yıldız, M. (2011). İlköğretim okulu öğrencilerinin devamsızlık
nedenlerinin araştırılması. Yayımlanmamış YL Tezi. Ahi Evran Üniversitesi,
Kırşehir.Notlar:
1. Bu çalışma Europa-Journal Kasım 2015 sayısı için hazırlanmıştır URL: http://www.europa-journal.net/images/kolumnen/november2015/cakir112015.jpg (son erişim: 25.11.2015).
2. Yukarıda belirtilen tezler ve daha fazlası için Ulusal Tez Merkezi'ne başvurulabilir (https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder