2012 yılı ikinci Fahri Trafik Müfettişleri Bilgilendirme
Toplantısı bu defa Yunus Emre Kültür ve Sanat Merkezi’nde yapıldı. Şehir
merkezinde ve uygun bir salon seçilince katılım da yüksek oldu. Toplantıda İl Emniyet Müdürü Naci Kuru'nun yaptığı
selamlama konuşmalarının ardından,Trafik Denetim Şube Müdürlüğü Büro Amiri
Yakup Çolak’ın trafik kazaları konusundaki bilgilendirici sunumu yapıldı. Fahri
Trafik Müfettişi Büro Müdürü Hayriye Akkurt, Trafik Denetleme Şube Müdür
Yardımcısı Bahadır Can, Trafik Denetim Şube Müdürü Yener Gül ve ve arkadaşları
şehrimizdeki trafik sorunu konusunda soru cevap şeklinde şekillendirilen ve
oldukça başarılı bir şekilde yönetilen interaktif bölümde hem idarenin
isteğini, hem de fahri trafik müfettişlerinin sorunlarını, gözlemlerini, dilek
ve önerilerini değerlendirmek üzere kaydettiler.
Ulusal Kaybımız
Konuşmalar sırasında tuttuğum notlara göre,
ülkemizdeki trafik kazalarında her yıl ortalama 10.000 vatandaşımız
hayatınıkaybederken 200.000 vatandaşımız da sakat kalıyormuş. Bunun ülke
ekonomisine yüklediği maddi zarar ise 15 milyar lira… Yani bütün paydaşların
"trafik meselesi, memleket meselesi" diye düşünmesi gerekiyor.
Eskişehir’deki Motorlu Araç Sayısı
2012 yılı verilerine göre Eskişehir’de 314.250 kişi
sürücü belgesine sahipmiş. Buna karşın 211.596 adet de motorlu araç varmış.
Ölümlü Trafik Kazaları
2012 yılı içinde şehrimizde 19 ölümlü kaza
gerçekleşmiş ve 21 hemşehrimiz hayatını
kaybetmiş. 1.189 yaralamalı kazada ise 1.806 vatandaşımız yaralı olarak
hastaneye sevk edilmiş. Bunlardan ne kadarının hastane ortamında iyileştiği
veya hayatını kaybettiği konusu istatistiklere
yansıtılmamış.
Ticari Araç Sayısı
Şehrimizde zaman zaman kurallara uymadıkları konusunda
şikayetçi olunan ticari araç sayılarına gelince; 597 ticari taksi, 168 dolmuş,
211 minibüs, 186 halk otobüsü, 10 belediye otobüsü ve 1329 servis aracı
bulunuyormuş. Bu araçları kullanan sürücülerin son dönemde aldıkları eğitim, ki
birini de Eskişehir Şoförler ve Otomobilciler Odası tarafından yapılan
organizasyonda ben verdim, onlarda diğer şehirlere göre istendik bir düzelmenin
ortaya çıkmasını sağladı. Kurallara uymayanları uyarmak da kendi iç dinamikleri
ile düzenlenecek düzeye geldi.
Emniyet Kemeri Kullanımı
Toplantıda üzerinde durulan bir diğer husus da
şehrimizdeki sürücülerin emniyet kemerini sadece şehirler arası
yollarda takmak gerektiği şeklinde yanlış bir algı içinde oldukları,
hâlbuki emniyet kemerinin sürekli takılı olması gerektiği idi. Yapılan
araştırma bulgularına göre emniyet kemerinin kazalarda görülen ölümleri % 40
kadar azalttığı bilgisi verildi.
Cep Telefonu Kullanımı
Yazılan cezaların önemli bir kısmı, seyir halindeyken
cep telefonu ile konuşma oluşturuyor. İngiltere’de yapılan bir araştırmaya göre
110 km/h hızda seyreden bir aracın normal şartlarda 3 metrede durabildiği; aynı
hızla seyreden alkollü sürücülerin 35 metrede, seyir halinde cep telefonunu
kulaklıkla kullanan sürücülerin 39 metrede, cep telefonunu kulaklıksız kullanan
sürücülerin ise 45 metre mesafede durabildikleri saptanmış.
Trafik Zabıtası
Eskişehir merkezde görevli trafik zabıtasının sayısı
200 kişi. Bu personel yoğun olarak trafik denetim ve yönlendirme faaliyetlerinde
bulunuyor ve çoğu zaman yeterli hizmet verme konusunda sıkıntı çekiyor. Bütün
sürücülerin kurallara uyması, hafta sonlarında toplu taşım araçlarını tercih
etmesi, şehrimizdeki altyapısı yetersiz olan trafik akışını daha rahatlatacak
sanırım.
Fahri Trafik Müfettişleri
2012 yılı rakamlarına göre ülkemizde halen 121.384
fahri trafik müfettişi görev yapıyor. Eskişehir’deki FTM sayısı son yapılan alımlarla birlikte 400 kişiye çıkarılmış.
Bununla birlikte 309 FTM’nin pasif, 91 kişinin de aktif olarak görev yaptığı
anlaşılmış. Yapılan toplantıda fahri trafik müfettişleri
tarafından düzenlenen Trafik Suçu İhbar Tutanaklarının hazırlanmasında dikkat
edilmesi gerekli konular örneklerle aktarıldı. Aksi halde bu tutanakların
işleme konulmasının mümkün olmadığı bildirildi. Ardından Yener Gül ve arkadaşları fahri trafik
müfettişlerinin düzenlediği tutanakların bir hafta içinde idareye teslim
edilmesi gereğinin yasal bir zorunluluk olduğunu; alınan bildirimlerin Trafik
Denetim Şube Müdürlüğü uzmanları tarafından incelendikten sonra uygunsa işleme
konulduğunu anlattılar. İşleme koyulan ceza ihbar tutanaklarının dikkate değer
bir kısmı da sürücülerin itirazı nedeniyle mahkemeye intikal ettiriliyor. Bunların
önemli bir kısmı idarenin aleyhine sonuçlanıyor. Fahri trafik müfettişleri
tedirgin; çünkü trafik suçu ihbar tutanağını düzenleyen fahri trafik müfettişi
ile kusurlu hareketi tespit edilen sürücü duruşmada yüz yüze getiriliyor ve FTM
deşifre ediliyor. Davalara bakan hâkimler, fahri trafik müfettişine “Sen bu
adamı nereden tanıyorsun? Aranızda bir husumet mi var?” gibi sorular
yöneltebiliyor; -adeta- bir daha ceza yazmamaları için uyarıyorlar. “Husumet
yoksa da husumet konusu doğuyor.” diye çekinceleri var.
Önerim
Burada üzerinde durulması gerekli husus trafik
konusuna bütün yurttaşlar olarak duyarlı olmamız gerektiğidir. Ceza yazarak
değil, eğitim verilerek, trafik güvenliği ve eğitimi konusundaki bilinç
düzeyini yükselterek sorunun üstesinden gelebiliriz.
Kazasız yolculuklar…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder